sunnuntai 11. elokuuta 2013

Radalle.com Ahvenisto 08/10/2013

Well Hellou.

Eilen tuli käytyä Ahvenistolla ajelemassa. Voi morjes oli taas mukavaa!

Pääsin paikan päälle 0900 jälkeen ja siitä renkaiden vaihtoon. Koska ei ollut sitä F1-tiimiä mukana, rengas operaatiossa meni aikaa sen verran, että missasin ensimmäisen ajovuoron. 



Renkaina on auton mukana tulleet a-i-v-a-n-t-ö-r-k-e-ä-n-h-y-v-ä-t slicksi renkaat. Ne alle ja baanalle.
Valitettavasti säät ei alussa suosineet; taivas rakoili ja vettä tuli. 
Muutama ensimmäinen ajovuoro meni siis vähän pipariksi. 
Oppintunti Nro.1: slicksit + vesisade = Offroad ajoa tiedossa.

Vedin siis kahdella ensimmäisellä vuorolla ulos radalta... Ensimmäisen kerran vedin ulos Tarun mutkasta (olisikohan nimi ollut enne?) suoraan hiekalle. Suoraan vaan kaasulla takasin radalle ja hissukseen hetki, jotte hiekat kolisi pois. Matka jatkui.







Toisen kerran harrastin offroadia seuraavalla ajovuorolla suolenkillä. Onneksi lähti lapasesta sisäkaarteessa ja spinnauksen jälkeen eturenkaat komeili kanttarin yli ruohikolla. Siitä vaan sopivassa välissä peruutus ja takaisin radalle.

Näiden jälkeen sää selkeni ja rata kuivui. Renkaat alkoi pitämään, mutta luotto oli menetetty. Kolmannesta ajovuorosta jäi jotenkin vähän huono maku suuhun ja tuntui ettei luottoa renkaisiin meinannut löytyä... Onneksi neljäs ajovuoro (valitettavasti myös viimeinen) toi takaisin hyvän fiiliksen! Ajo sujui, vaikkakin muutama sivuluisuja (hei, ootte rakkaita kaikesta huolimatta <3) hidastikin tätä kaasujalkaa ;) Homman nimihän on se, että koska olen vielä melkoisen ujo ohittelija niin sen takia jumahdan helposti muiden taakse, joka sitten näkyy ajoissa...


Päivän lopuksi empiiristen tutkimusten jälkeen huomattiin, että ratakumit alkaa olla melkoisen finito, sekä takavasemmasta renkaasta löytyi reilun kokoinen pultti. Ostoslista kasvaa.
Kyllä noilla kumeilla nyt pari päivää vielä ajellaan, mutta seuraavia pitää alkaa jo tilailemaan (R888?). 


Kierrosaikoja mittailin tuttuun tapaan RaceChronolla.
Paras kierrosaika: 1:53:98 (tiedän, tiedän... säälittävää!)
Optimaalinen kierrosaika: 1:49:34
Huippunopeus: 150.5 kph


Autofaktoja luki myös OBD-laite (+ Torque). Hienoahan tässä on se, että en osaa (vielä!) käyttää sitä joten siitä saatavat tiedot ei paljon lämmitä.

08/10/2013 SUMMA SUMMARUM:
- Kantapään kautta oppiminen: slickseillä ei oikeasti kannata ajaa lujaa vesisateessa...
- Aivan mahtavia uusia tuttavuuksia, tykkään teistä!
- Aivan mahtavia vanhoja tuttavuuksia, tykkään teistäkin!
- Ahdistus siitä tiedosta, että talvi lähestyy ja ei voi ajaa asfaltti kiemuroita... Dislike!
- Yllä mainittuun ongelmaan kiihkeää ratkaisun pohdintaa: karting?

Peace and Love //Taru

2 kommenttia:

  1. toi keli oli kyllä aivan surkea :/ jos vaikka ens kesänä bongais sutkin radalta :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se oli :/ Siellä tuun olemaan! Tosin Hondapoika ei mun käsittelyssä niitä enää näe :P Kävin eilen kuumottelemassa uutta miestä ja saa nähdä miten käy!

      Poista